Diuen que a Aquisgrà no hi fa
tant de fred. Que els hiverns són suaus i els estius relativament càlids per
ser una ciutat alemanya. Aquisgrà fa frontera amb Bèlgica i els Països Baixos.
Administrativa, política i idiomàtica, vull dir. Ja se sap que en termes culturals,
gastronòmics, geogràfics i sentimentals, fins i tot, no hi ha barreres que
s’interposin, per molt reglades que estiguin aquestes. Tot es barreja i
desborda, adquirint una personalitat molt pròpia de ningú. M’agraden aquest
tipus de ciutats. És a dir, úniques. Com les notes que es desprenen de
l’Stradivarius del violinista David
Garrett.
Sento un trémolo que segueix a un
pizzicato. Són els dits d’un Adonis de rostre germànic que inicien un adagio d’Albinoni. Apte per a moments de
nostàlgia en què ens ve de gust rebolcar-nos en els records fins a trobar-los
el sentit. Ha estudiat a les millors escoles de Nova York, però sovint presenta
les peces en alemany, el seu idioma natal. I sempre acompanyat d’un encantador
somriure. Molt innat, com també ho és el seu prematur talent. Té 36 anys i una
-ja- dilatada carrera que es fa complicada de deconstruir.
Corria l’any 84 del segle passat,
Aquisgrà ja feia molts segles que havia deixat de ser la ciutat preferida de
Carlemany, per motius obvis, quan un petit nen de quatre anys prenia de les
mans el violí al seu germà gran, l’Alexander. En David mirava amb calma el món
que l’envoltava, i després transformava aquesta mirada quieta en un remolí
imparable quan prenia el violí -ja seu- entre les seves mans. A partir d’aquí podríem
dir que el perible és el que tot nen prodigi sol dur quan els pares porten la
carrera d’un fill que apunta maneres. Amb onze anys ja havia recorregut bona
part del continent europeu acompanyant la gran violinista polonesa Ida Haendel, a més de signar un
contracte amb la Deutcsche Grammophon. Als 17 anys entra a la Royal College of
Music de Londres, però se salta algunes classes perquè eventualment toca amb l’orquestra
filharmònica de Munic i l’expulsen de l’escola. Bach, Beethoven, Paganini omplien les hores i els espais
en soledat davant les partitures que assajava una, una altra i una altra
vegada.
Va ser en complir la majoria d’edat
que va decidir donar un tomb a la seva carrera i vida -dirigida pels seus pares fins llavors- i
va posar un oceà de distància pel mig. Les seves fines mans, tan cuidades,
comencen a experimentar amb el sons del rock més actual i es reinventa a la
prestigiosa Juilliard School de Nova York. L’any 2006, després d’un llarg recés,
reapareix amb més força que mai i la seva llarga melena rossa. “Free” i “Virtuoso”
convertien un Caprice de Paganini en
una rapsòdia i afegia encara més emotivitat a les notes del “Nothing else
matters” de Metallica. Van ser tot un èxit.
Jeans estripats, samarretes de cotó,
look informal i un so que va més enllà d’allò establert: barrejat, desbordant,
sense fronteres. Com la seva ciutat d'origen, Aquisgrà.
L’any 1808 Beethoven tenia gairebé 40 anys, la seva sordesa el començava a
turmentar interiorment i les guerres
napoleòniques sacsejaven fortament tot Europa. Fruit d’aquesta agitació
personal i social va resultar la seva Cinquena
Simfonia. A mi m’encanta, i Beethoven no la deuria imaginar amb la guitarra
elèctrica ni la bateria, però jo crec que li hagués agradat moltíssim aquesta
versió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada