Sempre he cregut en les casualitats. En l’atzar objectiu. O
en les sincronicitats, si emprem el
terme usat pel psicoterapeuta suïs Carl Gustav
Jung. També admiro la gent positiva, sincera i sense necessitat de cap artifici.
Persones que aporten un munt i de qui sempre s’aprèn.
Setmanes enrere, una d’aquestes persones, l’amiga Montse
Romero, va enllaçar una notícia a facebook que parlava sobre el Gastrorecup, una molt bona
iniciativa endegada al restaurant barceloní Semproniana per una altra d’aquestes
dones que sempre inspiren i animen: l’Ada
Parellada.
L’Ada em va suggerir una matinada de tardor de l’any 2013 un
primer post, gènesi d’aquest bloc, desprès de veure-la a una entrevista que li
van fer a la televisió. Em va capturar l’energia, l’espontaneïtat, la naturalitat
i bon rotllo en transmetre la seva manera de viure: amb passió.
No em sé estar callada, així que –sense jo saber on em
portaria el comentari- de seguida vaig posar un “m’agrada” a la notícia i no em
vaig poder estar d’afegir un: “sóc molt
fan d’aquesta dona.” (Si una cosa
m’agrada, precisament, és verbalitzar allò que m’agrada perquè és molt fàcil
fer-ho i, a més, súper agraït per a la persona que ho rep).
La Montse, sol·lícita i franca com és, ràpidament em va
respondre amb un: “Vàrem estudiar juntes,
vols que hi anem un dia?”.
L’Ada Parellada és, a més d’una reconeguda restauradora a
casa nostra, una dona que planta cara a l’entorn amb un enorme somriure,
sorprenent intel.ligència i habilitat comunicadora per aconseguir fer arribar a
tothom allò que més li agrada fer: cuinar, compartir i assaborir.
l'Ada Parellada durant l'entrevista |
Atents, perquè d’ella se n’aprèn moltíssim.
J: Ada, el Semproniana porta al cor i a les arrels del nom
el teu Granollers natal. Parla’m una mica sobre la genealogia perquè crec que
té història, veritat?
A: Sí. Per una banda Semproniana és el nom romà de
Granollers, però pensa que per una altra banda és un nom que m’ha perseguit
sempre perquè resulta que la meva besàvia materna se’n deia. I la meva mare
també s’havia de dir Semproniana, doncs abans els noms passaven d’àvies a netes
, o bé d’avis a néts, però com ja era un nom considerat estrany o lleig, la
meva besàvia va alliberar la seva filla de que seguís amb la tradició, i li va dir :”No
cal que li posis Semproniana, no pateixis...” i li van posar Mª Antònia, que és
el nom de la meva mare.
J: Vas néixer i créixer entre els fogons de La Fonda Europa,
tancant els ulls, digue’m, quines imatges et venen de la teva infantesa?
A: Bé, molt de lio, molt de moviment, cambrers, cuiners,
olors, aromes, etcètera. I feina, feina... Sempre veure treballar els meus
pares. La meva mare treballant molt, el meu pare també, i aquest és potser el
record, no podien estar massa per mi.
J:Fa poquet vaig estar a la Fonda sopant i em vaig trobar
amb tres dels teus germans, amb qui per cert us assembleu força, tu ets la
petita de quants germans Parellada?
Som set, érem vuit però una va morir. Jo sóc la petita.
J:Vaja, nosaltres també érem vuit. Hi ha un cert paral·lelisme
amb la història de casa nostra...
A: Tu també ets la petita?
J: Sí, sí, quina coincidència! (riallades).
Se’t veu una dona positiva, feliç… Imagino que créixer amb
un bon plat a taula deuria influir molt a l’hora de formar el teu caràcter tan
entusiasta.
A: Si has d’estar en un negoci d’aquestes característiques
o estàs content o val més que pleguis, perquè aquí la gent ve a passar-ho bé. Llavors, jo no sé si és que sí, que sóc feliç o que haig de fer feliç els
altres.
J: Em va encantar una entrevista que et va fer en Carles
Pérez a VOTV el 2011 on una de les coses que deies és que t'agrada llevar-te a
primera hora quan tothom dorm, que és el teu moment... (és que m'hi sento molt
identificada).
A: Sí, això és una cosa que desenvolupes quan els nens
són petits perquè jo necessitava llegir una mica el diari, prendre’m un cafè,
sentir-me persona una estona perquè durant tota la setmana, tot el dia et
divideixes entre la vida professional o bé exerceixes de mare. I aquesta era la
manera de tenir una estona per mi. Però ara ja ho estic deixant, eh? Ara que
els fills són més grans prefereixo dormir una estona més perquè quan jo em
llevo encara falten sis hores perquè ho facin ells!
J: Jo cada vegada sóc més minimalista cuinant, vull dir
que prefereixo bon producte i preparar-lo de manera senzilla (bullit, planxa,
forn, papillote...). A casa, t'entretens gaire cuinant? Hi dediques molt de
temps o el just?
A: Abans més que ara. Fa anys que treballo molt en
educació alimentària infantil i familiar i això també volia que els meus fills ho visquessin.
Aleshores tenia bastanta cura i no volia endur-me coses del restaurant, sinó
que volia que a casa es veiessin focs encesos, forns... que hi hagués cuina
perquè s’involucressin i veiessin el procés dels aliments. Sí, sí, abans
cuinava molt i era una manera de trobar espais comuns. Ara, tot i que mirem de
trobar aquests espais de tant en tant, ells ja són més grans, hi ha una miqueta
més de desgavell horari a casa, ells fan més la seva i la veritat és que jo
estic més cansada i per tant cuino menys.
J: Ara mateix, a part del Semproniana, regentes algun
altre restaurant?
A: Ara estic només al Semproniana. El que passa és que
estic ficada en mil històries. Per diferents circumstàncies (i la crisi també
va influir) vaig anar tancant locals i no tinc masses ganes de tornar a obrir
un restaurant del mateix estil. Vull dir de l’estil de restauració clàssica, en
el qual tu t’asseus, demanes, et cuinen al moment, t’ho porten... i aquest
model per mi és difícilment replicable, perquè necessites que hi hagi algú al
capdavant amb una personalitat liderant-lo i això costa molt de trobar. Quan
vaig tancar-ho tot i em vaig quedar amb el Semproniana tenia molt clar que no
volia ser empresària, volia ser botiguera. Per mi això és una botiga. Conec el
producte, vigilo el producte, com entra, com s’elabora i com es presenta, i
conec els clients. Per mi aquest és el concepte de botiga. L’atenció
personalitzada amb tots i cadascun dels clients. D’això ja han passat quatre anys
i ara mateix –per això les persones som contradictòries- tinc ganes de fer un
projecte empresarial, vull muntar una cosa que es defensi pel producte en sí
mateix, no per la persona.
J: Ser restauradora vol dir estar entre fogons dreta tot el
dia, pensar nous menús, manipular aliments i estar al dia de totes les exigències
sanitàries, treballar dies laborables i festius, tenir el continu estrès de
servir puntualment i sense fallar el client... És una feina dura, has tingut mai
alguna davallada durant aquests 23 anys davant del Semproniana? Allò de dir:
penjo el davantal?
A: Moltes, moltes. Cada dos per tres. Aleshores faig servir
estratègies de revifar per continuar. Una de les estratègies és aquest rètol:
Editorial Miquel (assenyala amb el dit índex el gran rètol penjat en una de
les parets del fons del restaurant).
J: Explica, explica, que m’interessa molt.
Aquest local el van construir el 1935 i aquí es va instal·lar
l’Editorial Miquel. Aquest editor va estar aquí durant seixanta anys, aixecant
la persiana cada dia sense defallir. Va tancar un mes d’abril i jo passava per
aquí un dia de mitjans del mateix mes quan ell acabava de penjar el rètol de “se
alquila”, i va ser veure el local i enamorar-me’n. Ja sé que sona molt esotèric
però només entrar vaig notar una vida, un esforç, els valors de la meva família
els vaig palpar. En aquell moment vaig pensar “ aquí em sento com a casa”,
perquè vaig notar els valors de l’esforç, la perseverança, la il·lusió, la
tenacitat... els valors de l’hostaleria els veig aquí. I em vaig enamorar d’aquest
local que és el pitjor local de l’eixample perquè està tallat pel Clínic per un
costat i davant d’una església per on no hi passa mai ningú. A més, jo volia un
restaurant petit i en canvi, em va agradar aquest tros de local que és immens.
Vaig trucar el senyor Miquel i ens vàrem entendre molt bé des del primer moment,
ell va confiar en aquesta mena de criatura que era jo, una criatura de 25 anys!
No ho va dubtar ni un segon i me’l va llogar. Vam mantenir una mena de relació
paterno-filial, perquè al cap de dos mesos d’obrir no li podia pagar el lloguer
i em va dir: “no passa res, no pateixis...” a més d’animar-me molt en la meva
lluita. Per això jo, quan defalleixo, miro aquest rètol i és com el sant-tornem-hi,
no? Si ell va aguantar 60 anys, jo també haig d’aguantar 60 anys. Ara només me’n
falten 37...! Aquesta és una de les estratègies, però una altra que tinc
en aquests moments de defallença és
pensar en els pagesos. Ells també treballen igual que jo o més. Treballen 24
sobre 24 hores del dia. I les mares també, amb la diferència que els fills van
marxant i aquest (referint-se al Semproniana) no hi ha manera, sempre em
necessita! És molt pesat (ho diu finalitzant amb un sonor somriure).
J: Amb la Montse vàreu coincidir estudiant a l'institut…
J: Montse, aleshores ja vas veure clara la vocació
gastronòmica de l’Ada?
M: Ui, no, no, en absolut. Si érem súper peques... 16, 17 anys només.
A: Què va! És que no teníem masses vocacions tampoc. Quan el
meu pare em preguntava (sempre m’ho preguntava) que què volia ser de gran i jo
li deia que volia ser coses, ell em deia: “tu de gran has de ser clienta”. Ell
no volia que em dediqués a això. Aleshores quan va arribar el moment de decidir
què havia d’estudiar ell em va tornar a preguntar quina vocació tenia, i la
veritat és que en aquell moment no en tenia ni idea, no tenia cap vocació. I
davant la meva indefinició va decidir matricular-me a la carrera de dret. I sí,
vaig fer dret però sense saber perquè el feia. Estava allà. Malgrat els seus
esforços per motivar-me en els meus estudis, a quart de carrera va ser quan em
vaig enamorar d’aquest local i allà sí que li vaig dir : “jo ja la tinc la meva
vocació, el que passa que aquesta comença amb B, amb B alta de boca. D’aquest
ofici nostre, d’aquest ofici teu...”.
J: I ell et va donar suport?
A: No. Primer va intentar frenar-me, que no m’hi dediqués. Ell
tenia clar que amb l’edat m’adonaria que això no era com jo ho volia veure en
aquell moment. Tot i així, amb el meu marit, que en tot moment em va recolzar,
vàrem demanar uns crèdits al banc per tirar-ho endavant. Amb la qual cosa no va
tenir eines per frenar-me...
Un cop ja el vaig tenir obert, vaig informar-lo de que havia
seguit amb la meva idea de muntar un restaurant. Aleshores em va mirar i em va
dir: “pobreta... Pobreta”. Ja està. I a partir d’aquí sí em va donar suport com
va poder, perquè la cosa ja estava feta, és clar.
J: Mentre molts restaurants han hagut de tancar o no s’han
sabut adaptar als nous temps, el Semproniana ha resistit aquesta darrera crisi
econòmica. Explica’m el secret (si és que n’hi ha algun).
A: La veritat és que quan va haver aquest daltabaix de la
crisi nosaltres ho vam passar molt malament, realment vam estar molt a punt de
tancar. Però no era una qüestió de crisi sinó que nosaltres havíem obert molts
locals i ens havíem aburgesat una mica. Estàvem una mica empoltronats. La
nostra carta no era dinàmica, feia temps que fèiem el mateix... és per això que
jo sempre dic que la creativitat neix de la necessitat. Bé, sí que hi ha gent
que neix creativa, però són pocs els casos. Normalment, la gent es fa creativa
perquè no li queda un altre remei. Per exemple, en cuina, els països que viuen
en un jardí de l’edèn, que tenen molts productes a l’abast, són els que menys
cuina tenen, perquè no han tingut necessitat. Per posar un altre exemple
claríssim, nosaltres tenim una carta amb molt poques postres, i amb fruita en
fem molt poques, perquè per nosaltres la fruita és abundant tot l’any i per
tant no ens cal cuinar-la, la mengem fresca. En canvi, els països del nord, que
tenen molt poca fruita, fan moltes postres amb fruita, amb poma... i de maneres
molt diverses, perquè necessiten enginyar-se-les amb aquell únic element que
tenen per crear diversitat, si no s’avorririen. La cuina és el resultat de la
necessitat.
Per tant, nosaltres estàvem en un moment molt crític que havíem
de crear coses perquè si no ens moríem, i vam crear una carta molt més
dinàmica, vam fer diferents tipus de menú, vam escoltar molt el client... El
setembre del 2012 és una data que se’m quedarà sempre gravada al cap, perquè aquest restaurant
estava a les últimes. Vam tornar de vacances, vam reunir el personal per
dir-los que ens donàvem un marge de tres mesos per veure si allò feia un tomb.
I la primera cosa que vaig fer a finals d’agost va ser treure les estovalles i
pintar totes les taules per no haver de pagar el cost de rentar les estovalles.
I per fer-lo més jove. Vaig agafar la carta, la vaig estripar i la vàrem
canviar de dalt a baix, una carta molt més econòmica. Ara pots demanar els
plats de la carta en tres talles, amb tres preus, vaig treure primers i segons,
perquè la gent no se sentís obligada a menjar un primer i un segon... mil
coses. També vaig tenir la sort que aquell any va coincidir que vaig fer molta
tele i, això sí, em vaig apuntar a tots es tallers. Que em trucaven de Sant
Hipòlit de no sé què, o de Santa no sé on per oferir-me fer algun taller de
cuina per a nens o grans, cap allà que me n’anava, encara que fos per 50 euros.
Si era diumenge, doncs diumenge, a totes hores. Vaig treballar molt, molt. Una cosa
espantosa. Em vaig sentir una miqueta com l’Scarlett O’Hara dient allò de “juro
que nunca más volveré a pasar hambre...” va ser ben bé així. Aquell any va ser
l’últim any que em vaig fer la manicura. Havia de treballar amb les mans i amb poc
personal. Cuinàvem, servíem, cobràvem, netejàvem, tot, tot ... Ens ha quedat molt
pòsit d’allò, i ara el Santi (el seu marit) i jo també treballem molt, però
estem molt millor, hem tornat a contractar, tot i que espero que tinguem aquesta
capacitat de no empoltronar-nos mai més.
J: Fa uns dies vàreu celebrar amb èxit la primera edició del
Gastrorecup, un menú elaborat
amb productes ja descartats del circuit comercial amb la finalitat de difondre
la lluita contra el malbaratament alimentari. Tindrà continuïtat o és una cosa
puntual?
A: Aquest sopar té una important intenció de denúncia. El
mateix preu, irrisori, ho és. Vol demostrar que allò que no té preu té un gran
valor. Suposa un gran esforç dur-lo endavant, tant per la logística com pel
preu –com et deia-. Fer-ho periòdicament és difícil, però va tenir tan bona
acollida que el tornaré a repetir, molt probablement, al juny. No et puc
assegurar que el torni a fer a la tardor.
Això sí, animo a altres restaurants que facin el mateix
model, fent servir el nom Gastrorecup, si volen. És la manera de fer palès que
el menjar que s’anava a llençar té encara vida útil.
J: “Nosaltres som un
país de fuets, llonganisses, botifarres i bulls, carns processades amb gran
ofici, allunyades del tristot fiambre,
enredabadocs, de la messeta. La manera de recolzar és comprar els seus
productes, anar al mercat, demanar qui és l’últim i militar per la
supervivència de la cansalada.” Això ho vas escriure el passat mes de
novembre amb motiu de protesta per l’alarmant missatge de l’OMS en contra del
consum de la carn processada. Jo vinc de pagès i entre els productes de la
terra mai han faltat a taula els que bé anomenes tu. Suposo que tot està en
saber-ho combinar equilibradament, no?
A: Exactament! El verí és la dosi! No podem alarmar, no
podem criminalitzar els aliments perquè nosaltres som el resultat d’aquesta
alimentació. És a dir, criminalitzant ens carreguem una tradició, un patrimoni
culinari familiar i una industria que, a diferència d’altres sectors, és local
i, en molts casos, familiar. Cal exigir control, això sí, però anem amb cura d’alarmar
perquè la nostra indústria alimentària pot caure com un dominó.
J: Al Semproniana també feu tallers de cuina per a
adolescents, adults, infants, xerrades alimentàries per a empreses i una cosa
que he vist que fèieu, i que m’ha agradat molt, són els sopars tertúlia dels
“dimecres inèdits”. Explica’m una mica, en què consistien?
A: Els dimecres inèdits han finit. Ja no en fem més perquè la
impulsora, l’Ada Castells, es va cansar d’arrossegar gent per omplir-los. I
mira que era un luxe, perquè convidàvem a un escriptor de trajectòria
consolidada i teníem la possibilitat de compartir en una taula molt reduïda durant
un parell d’hores les seves vivències i els seus coneixements. I això passa
poques vegades!
Ara a Semproniana venen molts clubs de lectura. Són sopars
en companyia d’un escriptor, després d’haver llegit una de les seves obres. No
els organitzo jo, tot i que moltes vegades sí que proporciono l’escriptor,
perquè molts són clients meus.
J: He descobert fa poc el teu bloc i et dic que des de ja
inclouré el link a La Bústia Groga. La cuina i els fogons són el fil conductor
però parles de temes molt variats i a més amb una escriptura molt fresca,
espontània i calidesa que la fa molt propera. Has escrit una quinzena llibres,
receptaris de cuina, i una novel.la Sal de Vainilla (Ed. Planeta),
una història sobre la felicitat a través de la passió per la cuina i els
mateixos daltabaixos de la vida… com valores aquesta darrera experiència? Tens
pensat escriure alguna novel.la més?
A: M’agrada molt escriure, moltíssim. I Sal de Vainilla va ser un
repte important, perquè no em creia que fos capaç d’escriure tota una novel·la.
Tinc moltes ganes d’escriure una altra. De fet, la tinc pensada i ja he escrit
l’esquema. Només és qüestió de temps... i de concentració. Ara mateix estic
molt abocada al restaurant. M’absorbeix molt.
J: T’agrada viatjar? Dels països on has estat, quina és la
gastronomia que més t’ha cridat l’atenció o més t’ha sorprès perquè desconeixies?
A: No m’agrada gens viatjar. M’agradaria viure en altres països,
però no m’agrada gens arribar, donar una volta i tornar. M’incomoden molt les
mecàniques del viatge: l’estrès dels horaris dels transports, els grans
trajectes amb les seves incomoditats, els canvis d’hora, el llevar-se d’hora a
toc de pito... I no assabentar-te de res. Del viatge m’agrada conviure amb la
família i amb els amics, i crec que això també ho podem viure sense viatjar.
Tot i això a vegades faig petits viatges, sobretot amb la família, per viure
experiències plegats i crear una bombolla on estar junts. Sobre la gastronomia
forana, em sembla que a Barcelona tenim de tot i potser massa i tot. El que
costa és saber què és la cuina catalana!
J: M’encanta el teu nom, per què Ada?
A: Quan jo estava a la panxa de la meva mare, tothom creia
que seria un nen. Al meu pare li feia il·lusió que em digués Lluís, com el meu
padrí. Vaig néixer nena i el disgust va ser general. No tenien nom de nena
pensat i el meu pare ho va solucionar ràpidament, va dir que em diria com la
meva padrina: Conxita.
A la meva mare no li agradava gens i, en un tres i no res,
va trobar una manera de quedar bé amb la padrina i un nom bonic per a mi: em va
dir Immaculada Concepció. En pocs dies el van escurçar a ADA ( ImmaculADA).
J: Podries definir-te en
3 adjectius?
A: Ingènua, melancòlica i molt treballadora. O :
Treballadora, treballadora i treballadora.
J: Per acabar, què t’agradaria que et preguntés?
A: Buf! Ni idea! Em sembla que has tocat tots els temes!!
Un migdia de gairebé primavera del 2016, la papillote de verdures al vapor, molt natural i al dente com a mi m’agrada, s’entebeïa més del que l’Ada Parellada desitjava, pendent tota l’estona de que no es refredés el meu plat mentre xerràvem. La Montse i jo, però, ho acabàvem d’arrodonir amb un tataki de vedella que es desfeia a la boca i un cheesecake a mode de mousse i amb galeta maria de tota la vida. Espectacular.
Moltíssimes gràcies!!! Ara ja no hi ha secrets!!
ResponEliminaAda Parellada
A tu per la teva naturalitat i predisposició. Un honor i un goig dinar al Semproniana!
Elimina