De les primeres hores del dia podria resumir converses que
roden lentes encara, a força de despertar-nos a poc a poc, a mesura que els rajos solars s’escolen ràpidament per les nostres estances, mudes i fosques tota la
nit. Podria allargar moments de cafès acabats de fer mentre avancen fugaçment
les agulles d’un rellotge que no porto. I de les darreres hores, omplertes de
rutines i imprevistos, el cansament acumulat gairebé no em deixa decidir ni què fer.
Mai he tingut rellotge, tot i que que els rajos i el cansament
m’indiquen el canvi ordenat a les estacions i la manca d’energia vital cap al final
del dia. La natura –amb o sense la nostra influència- té els seus propis mecanismes per seguir funcionant. I és respecte a això últim que us vull explicar una petita història
amb aparença de llegenda.
L’any 1185 l’emperador del Japó era un nen de set anys
anomenat Antoku. Ell era el cap (nominal s’entén) de la tribu samurai Heike,
en aquell moment embolicats en una llarga i sagnant guerra contra una altra
tribu samurai, els Genji. Totes dues estirps lluitaven aferrissadament per
posseir el tron imperial. El 24 d’abril del 1185 a les tranquil·les aigües del mar Interior del Japó, actualment molt transitat per vaixells de mercaderies,
va tenir lloc la batalla naval definitiva amb el petit emperador a bord. Els
Heike van ser superats en nombre i tàctica, morint molts en mans de l’enemic.
Els que no ho van fer es van llençar al mar i van morir ofegats.
Antoku acabava de fer set anys, tot i que semblava més gran,
tenia la pell bruna i fina, a més d'una llarga melena negra que li cobria les espatlles.
Amb la mirada sorpresa i espantada li preguntà a la seva àvia, la Dama Nii: “on em vols portar?”
Ella va mirar el jove sobirà mentre les llàgrimes li
lliscaven pel seu rostre i el va consolar, acariciant el seu cap i lligant
els seus cabells al seu vestit de color cru. Encegat per les llàgrimes el nen uní les seves belles manetes. Mirant primer cap a l’est s’acomiadà del déu
Ise. Després, mirà cap a l’oest per repetir el Nembusu (una oració budista). La Dama
Nii el va agafar fortament entre els seus braços, al mateix temps que deia “en les profunditats de l’oceà resideix el
nostre capitoli”, i s’enfonsà amb ell per sota de les onades.
Tota la flota Heike va quedar destruïda. De l’etnocidi només
van sobreviure 43 dones, que van ser obligades a fer treballs forçats i favors
sexuals als pescadors propers a l’escenari de la batalla. En commemoració
d’aquell dia, cada 24 d’abril, els descendents dels pescadors i les dones Heike
desfilen amb tocat de cànem negre fins al mausoleu de l’emperador a Akama.
Els pescadors diuen que els samurais Heike es passegen
encara pel fons del mar Interior, amb forma de crancs. Es poden trobar en
aquest mar crancs amb curioses senyals i formes al seu dors que s’assemblen
espectacularment al rostre d’un samurai. Quan es pesca un d’aquests crancs no
es menja sinó que es torna al mar en honor als seus avantpassats.
Com és possible que el rostre d’un guerrer quedi gravat a la
closca d’un cranc? D’entre les línies hereditàries del cranc, hi va haver una
fa milers d’anys, que casualment s’assemblava lleugerament a un rostre humà.
Fins i tot abans dels fatals successos dels Heike, els pescadors podrien haver
sentit escrúpols a l’hora de menjar-se un cranc antropomorf. En el moment de
tornar-lo al mar varen posar en marxa de manera inconscient un procés evolutiu
en el crustaci. Si ets un cranc amb closca corrent se’t menjaran i tindràs
poques opcions de tenir descendència. Si la teva closca s’assembla a una cara
podràs tenir més descendència perquè et tornaran al mar. Per descomptat, això
no té res a veure amb el que els crancs "desitgen". La selecció ve imposada des
de l'exterior. És el que es denomina la selecció artificial.
Pot sonar a xinès o a japonès en aquest cas, però Charles
Darwin ja ho explicava molt bé a l’Origen de les espècies:
“L’home exposa
involuntàriament éssers orgànics a noves condicions de vida, després la natura
actua sobre l’organització i causa la variabilitat. A la Terra neixen més individus dels
que poden sobreviure... l’avantatge més lleugera d’un ésser sobre la resta amb
els quals entra en competició, o una adaptació millor, per petita que sigui,
als condicionants físics que l’envolten, canviarà l’equilibri al seu favor.”
Biliografia i documentació:
- "The Tale of the Heike". C.Benfey. The New York Times. Gen.2013.
- "Ever since Darwin: Reflections on Natural History". Stephen J. Gould ( W.W. Norton, 1977).
Biliografia i documentació:
- "The Tale of the Heike". C.Benfey. The New York Times. Gen.2013.
- "Ever since Darwin: Reflections on Natural History". Stephen J. Gould ( W.W. Norton, 1977).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada