dilluns, 2 de març del 2015

respostes a anys llum



QUAN JO ERA PETITA vivia al petit poble de Montmeló, al Vallès Oriental. Coneixia bastant bé el meu veïnat: els edificis, les botigues, l’estanc, la carnisseria, la benzinera, el forn, les eixides de les cases d’estiueig, les fàbriques abandonades dels polígons més propers on jugàvem a fet i amagar, i la bòvila de l’antiga fàbrica de maons Cucurny - fantàstiques restes d'arquitectura fabril -.

Sabia on vivia molta gent: amics, eventuals de la capital, veïns, tots amb nom i biografies pròpies. Però més enllà de l’estació de ferrocarril del poble, es començava a desplegar un territori estrany i desconegut per mi, ja que quedava fora de les meves divagacions rodaires. D’aquells paratges sabia jo tant com del vast Univers.

Durant l’estiu, aprofitava les caloroses nits per obrir la finestra de l’habitació i abocar-m’hi per a observar els estels. Me’ls mirava i els veia parpellejar molt llunyans. Em preguntava si sempre veuria els mateixos o si viuria els anys suficients com per veure’n apagar-se algun. Era una raresa que m’inspirava una certa malenconia. Ara, aquestes mateixes preguntes me les fan els meus fills.

Avui m’he emocionat llegint això del gran Carl Sagan. Que rematadament bonic que és, ostres!

Els mons i les estrelles neixen, viuen i moren com les persones. La vida d’un ésser humà es mesura en dècades, la vida del Sol és cent milions de vegades més llarga. Comparats amb un estel som quelcom efímer, com criatures fugisseres que viuen tota la seva existència durant el transcurs d’un sol dia.

Des del punt de vista d’un ésser efímer, els humans som impertorbables, avorrits, gairebé completament incommovibles, donant amb prou feines cap indici de fer alguna cosa de tant en tant.


Des del punt de vista d’un estel, una persona és un petitíssim llampegueig, una de les mil de milers de breus vides que pampalluguegen tènuement sobre la superfície d’una esfera estranyament freda, anòmalament sòlida, exòticament remota, feta de silicat i de ferro : la Terra. “

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada