Fa uns mesos -tres concretament-
un bon amic de la família, de sempre, penjava unes fotografies a facebook, 19 -concretament
també-. L’Albert Salvador és, a més
d’amic, molt bon fotògraf, especialment de retrats urbans en blanc i negre. Barcelona.
Instants quotidians, moments rutinaris, angles únics que t’apropen, que prenen
moltíssima força per l’elevat contrast que acostuma a donar a les imatges. Sap
treure l’ànima d’allò que fotografia. Que jo recordi, és fàcil veure’l amb la
seva càmera penjada al coll, en alguna celebració, amb un ull al visor i les
seves mans ajustant l’anell d’enfoc, mirant de passar inadvertit rere els
somriures, els brindis i les converses dels que allà estem.
foto de l'Albert al Mercat de St. Antoni |
Els carrers de Bcn per l'Albert |
Si la memòria no em falla, era un
dia de diari. Un vespre de juliol. Em van cridar l’atenció aquestes 19 fotografies,
no perquè fossin d’ell (que ho podien haver estat), sinó perquè recomanava
fortament acostar-se fins a l’exposició on s’hi mostraven. “Aquesta dona feia el tipus de fotografia que
a mi m’agradaria fer”, deia al post. El meu dit índex anava fent córrer la
pantalla del mòbil i els meus ulls es trobaven de sobte amb selfies fetes amb
una Rolleiflex primer, i una Leica després, des dels anys 50 fins als 80. Espontànies
escenes de carrer amb una certa reminiscència a les d’en Cartier Bresson, retrats humans que evocaven els de la seva
coetània Lisette Model. Nens. Nens
jugant. Nens plorant. Nens rient. Composicions d’objectes de consum en desús,
llençats a les escombraries de Nova York. De Chicago. Titulars de premsa. Successos
a les prestatgeries d’un supermercat. La ciutat. La vida. Les vides transitades
sobre l’asfalt, a la vista de tothom, sota l’ull de ningú. Vist des del seu
angle. I quin angle! Herba en blanc i negre retallada per l’ombra, la silueta
de la pròpia fotògrafa, bassals d’aigua, miralls retrovisors que reflectien els
seus cabells castanys i un rostre serè.
Encara no he citat el seu nom, ho
sé.
Chicago, hivern de l’any 2007. Un jove inquiet per la
cultura i la història de la seva ciutat s’acosta fins a la casa de subhastes
que és just davant de casa seva. En aquell moment, en John Maloof està escrivint un llibre “Portage Park. Images of
America” i necessita fotografies històriques, un mínim de 200, del Chicago més
abandonat, més oblidat. El de la part Nord-Oest de la ciutat. Per 380 dòlars
aconsegueix un lot enorme on hi ha caixes plenes de negatius fotogràfics. - El nom de la fotògrafa és Vivian Maier-, li deien. Al seu
estudi, amb els negatius a contrallum, descobreix, no només racons inèdits del
passat de la ciutat de la vora del Michigan, sinó també un valuós arxiu fotogràfic
de 150.000 negatius que retrataven de manera magnífica algunes de les
peculiaritats de l’Amèrica urbana de la segona meitat del segle XX.
Paradoxal, misteriosa, atrevida, intel.ligent,
excèntrica i reservada, sobretot reservada. Són alguns dels adjectius amb què
descriuen aquesta fotògrafa, mainadera de professió, els testimonis que donen
veu al fantàstic documental “Finding Vivian Maier”, del mateix John Maloof. En
una recerca obsessiva per trobar una resposta a qui s’amagava darrere de totes
aquelles fotografies, el jove aconsegueix contactar amb homes i dones que en un
passat havien estat molts dels nens a qui la Vivian havia cuidat durant la seva
infantesa.
Saint-Julien-en-Champsaur (Alps francesos), estiu del
2011. S’hi celebra una exposició fotogràfica de la Vivian Maier, neta
predilecta del poble. Vells, velles que es troben, sorpresos, en fotografies en
blanc i negre, treballant al camp. Una dona molt gran que reconeix emocionada
el seu marit (ja mort) 60 anys enrere, a la plaça del poble. La Vivian va
néixer al mateix Bronx novaiorquès, tot i passar part de la seva infantesa en
aquest poblet dels Alps francesos, d’on era nadiua la seva mare. Pujava a peu i
retratava les muntanyes, paisatges postals, carrers, veïns que amb prou feines havien
vist una càmera fotogràfica si no era per a un casament o un enterro. Quan ella tenia només
4 anys el seu pare va abandonar la llar, la seva dona, la seva filla, la
responsabilitat. Al mateix Nova York, quan la Vivian era una nena, la seva mare
comparteix pis, despeses i lloguer amb la fotògrafa francesa Jeanne Bertrand.
La petita Vivian començava a interessar-se llavors per la càmera de la seva
semi-parenta, com a un joc primer, com a una manera de veure el món, després,
durant la resta de la seva vida.
Passa el temps. Té algun germà,
però poc se’n sap perquè no tenen contacte. L’any 1950 rep una herència de la
seva tia-àvia francesa. És jove, inquieta, independent, no té fills, ni parella
(mai va voler cap home -ni dona- a la seva vida) i aquell any es dedica a
viatjar per Cuba, Canadà i l’altra punta dels Estats Units, Califòrnia. Retrata
el mar. Els carrers, les seves gents, l’illa.
“Vull fer alguna cosa on pugui estar fora, en contacte amb el món, i on
sempre pugui veure el sol. I la feina que m’ho permet és la de mainadera”,
va dir a una de les mares dels nens que cuidava. Tenia cura dels nens, els
portava al parc, pels carrers de Nova York (de Chicago a partir del 56, quan s’hi
trasllada), i amb la càmera sempre penjant del seu coll, s’aturava a
fotografiar impulsivament gestos, mirades, persones, vestimentes, pobresa,
especialment pobresa. Sempre deia que “els pobres són tan pobres que no tenen
dret ni a morir-se”, en referència a l’absència de sanitat pública als E.U.A.
Durant el seu temps lliure també feia fotos que amagava zelosament de la llum
pública. Malgrat ser conscient de la seva qualitat artística, mai va voler donar
a conèixer la seva obra. De fet, testimonis de gent que la coneixien, ignoraven
la seva passió per la fotografia.
La cara fosca. Patia una mena de síndrome de Diògenes.
Ho guardava tot. Absolutament tot. Barrets, llaunes de refrescos rebregades,
sabates, tiquets de viatge, llibres, robes, abrics. Muntanyes de diaris que omplien
-literalment- la seva habitació amb retalls, articles que específicament
parlaven de segrestos, violacions, maltractaments i abusos a nens. Això, unit
al seu pànic als homes (en parlava pestes), fa pensar que potser havia patit
abusos durant la seva infantesa. Però això, si va ser així, s’ho va emportar
amb ella a la tomba. Com sovint sol passar en aquests casos.
Va viatjar per bona part del món
sempre que va poder sense despenjar mai la càmera del seu coll. Diuen que era
lliure d’esperit i també solitària. La Vivian no tenia família i ben entrada la
vellesa, quan ja ningú la volia per cuidar nens, es va trobar sense feina, sola
i pobre. Tres dels nens que havia cuidat quan eren petits, ja homes, la
rescataven d’aquesta situació i li pagaven el lloguer d’un apartament a qui
havia estat “una segona mare” per a ells.
A Chicago fa fred. Molt. Un 21 d’abril
del 2009, una velleta Sra. Maier (Mrs.
Maiers l’anomenaven) surt al carrer, quan la mala fortuna fa que rellisqui
per l’asfalt glaçat. Es fa un cop al cap i mor als 83 anys d’edat.
“Bé, suposo que res és etern. Hem de deixar espai per a altres persones.
És una roda. Tu comences i has d’anar fins al final. Llavors, algú té la
mateixa oportunitat d’anar fins al final i així..” Vivian Maier (1926-2009).
*El 25 d’agost, aprofitant que baixàvem
a Barcelona per comprar els llibres escolars, vàrem anar a l’exposició de la
Vivian Maier a la Colectania, “In her own hands”. Feia molta calor encara. A la
sala, petita, blanca i diàfana, 80 fotografies. No eren moltes vist l’amplíssim
arxiu que té, però les suficients com per impressionar-nos com ho van fer. La
realitat ben transmesa sempre marca.
Tenies raó Jèssica, m'ha agradat molt, bé molt no, moltíssim!!
ResponEliminaNo tant sols per el teu treball de recerca, com sempre fantàstic, i la teva manera d'explicar els fets si no per la referència que fas de la meva fotografia.
Es per mi una gran satisfacció veure'm reflexat en el que dius.
Una abraçada!!
La teva feina és bona. Les teves recomanacions també. I si el que fas t'agrada, com li agradava a la Vivian, com m'agrada a mi transmetre-ho, com ho visc, com a mínim fas que arribi de cor, i ja és molt!
Elimina