Potser perquè part de la meva feina depèn –molt- dels
contenidors que arriben al port de Barcelona i marxen –al mateix temps- a ports
americans, africans o asiàtics; potser perquè gran part de l’economia mundial
es mou (literalment) entre els amarradors i les estibes portuàries; potser
perquè són el bressol de les més grans i avançades civilitzacions de les quals
en som hereus; potser perquè m’atrau l’estètica post-industrial i canalla d’una
zona, terra de ningú i domini de només uns pocs entesos; potser perquè, sovint,
m’agrada mirar els mapesmundis i descobrir-hi els més recòndits –i tanmateix
imprescindibles- llocs a altres parts del globus terraqüi.
Potser és per això que em fascinen els ports: petits mons
dins les ciutats portuàries d’arreu del planeta que parlen molt de l’essència
d’un territori.
Travessant 12.253 km de distància, estrambòtics i ciríl.lics
alfabets, centenars d’orientals llengües, desenes de cabalosos rius, alts
i acinglerats Urals, superant glaçats llacs i freds deserts, religions catòliques, ortodoxes,
budistes, islàmiques o jueves... Avançant per diferents calendaris, populars costums, salvatges paratges, mega-ciutats
i pagodes tradicionals, allà, a l’extrem nord-est de la Xina, trobem que la mar Groga
banya dia rere dia els dics del port de la ciutat de Dalian, el segon més
important de la Xina, després del de Shanghai. I malgrat tot, no tinc la més
mínima intenció de parlar-vos de cap port.
Museu d'Història Natural de Dalian, edifici fundat l'any 1907 sota l'ocupació russa |
Dalian i les seves costes, que en el seu passat va passar d’estar
sota el mandat de dinasties xineses, a mans angleses a finals del s. XIX, al
posterior atac i control japonès, fins al domini rus molt a principis del s.XX,
és actualment una àmplia i gran ciutat de gairebé 7 milions d’habitants,
moderna, industrialitzada, cosmopolita i una important destinació turística que
no m’importaria gens visitar, per la gran oferta cultural, hotelera, recreativa i
costera que hi té. Una cosa així com la Barcelona de l’Extrem Orient però a l’engròs.
La seva zona portuària – de la qual us
parlava abans- serveix de port de mercaderies a una altra ciutat d’interior,
situada al nord, també un tros important per tot el moviment financer i
econòmic que s’hi cou: la freda, enorme i rica ciutat de Harbin, importantíssim
punt de connexió ferroviària amb la capital, Beijing.
Entre els gens menyspreables 12 milions d’habitants de
Harbin i els 7 milions de Dalian, els separen 921 km de via ferroviària d’alta
velocitat, i les tres hores i mitja de recorregut que triga el conegut, des de finals del 2012, com a Tren
del Gel. Aquest té la peculiaritat de ser el primer tren d’alta velocitat construït
per a suportar condicions extremes de fred, aguantant temperatures que oscil·len
dels 40º a l’estiu fins els -40º de l’hivern. 80º de distància tèrmica, un
autèntic desafiament per als enginyers encarregats de construir les vies i el
ferrocarril.
La línia Harbin-Dalian. Gràcies al tren d'alta velociat els passatgers poden apreciar les paradisíaques platges de Dalian durant el matí, i el paisatge nevat de Harbin a la tarda. |
Una curiositat tècnica: el cautxú natural emprat per a
evitar les vibracions de les vies, perd tota la seva funcionalitat quan les
temperatures baixen per sota dels -40º. Es torna rígid i es vitrifica, el cautxú
es trenca i salta en trossets com si d’un vidre colpejat es tractés. Per
evitar-ho, es va treballar barrejant el cautxú amb elastòmers (una mena de goma
termoplàstica d’elevada elasticitat), obtenint així un material de gran resistència
i eficàcia enfront de glaçades per sota dels -50 graus centígrads.
Després de 4 anys d'intensa feina, la línia va impulsar –encara més-
la indústria turística entre Dalian i Harbin, ciutat aquesta darrera,
mundialment coneguda pel seu festival d’escultures de gel durant l’hivern i pel
gran llegat rus que va deixar l’exèrcit blanc durant la Guerra Civil Russa de
1918.
Festival internacional de la neu i del gel de Harbin, celebrat des de l'any 1985. |
Tot i que la meva intenció inicial no era aquesta, sabia que
la història d’avui acabaria portant-nos -com no podia ser d’una altra manera- a molt bon port.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada